Skip to content
Karol Świder, Inspektor ds. maszynistów

Karol Świder, Inspektor ds. maszynistów

Praca maszynisty pociągu metra jest zawodem, który wyróżnia. Przecież w Polsce jest nas tylko trzystu.

Do Metra Warszawskiego trafił z ogłoszenia. Było to w czasie, kiedy przygotowywano się do otwarcia drugiej linii metra. Trwał nabór na maszynistów i Karol Świder postanowił spróbować. Został zaproszony na rozmowę, a po pierwszej kwalifikacji dostał propozycję zatrudnienia.

Pierwszej zmiany nigdy nie zapomni, ze względu na stres. – Dopóki ćwiczyłem jazdę pociągiem na symulatorze, wszystko było w porządku, radziłem sobie bez problemu, jednak w momencie jak przyszło przesiąść się do prawdziwego pociągu i faktycznie przewieźć pierwszych pasażerów, to zdenerwowanie i ciężar odpowiedzialności były ogromne. Ale miałem dobrego instruktora i pierwszego dnia poradziłem sobie z zadaniem. A potem to już każdy dzień był kolejnym z wieloletniego już doświadczenia.  – Jestem zadowolony i ciągle się rozwijam, podejmuję nowe wyzwania. To daje poczucie spełniania, że nie stoję w miejscu, jeśli mówimy o rozwoju zawodowym.

– W pracy maszynisty stresujące jest to, że bierzemy odpowiedzialność za ogromną liczbę pasażerów. Tylko jeden skład może pomieścić aż 1500 osób. Maszyniści muszą być skoncentrowani i skupieni, aby pasażerowie dotarli z punktu A do punktu B. Średnio co dwie minuty obserwują proces wysiadania i wsiadania pasażerów. Obok stresu jest ogromna satysfakcja i coś, co przysparza nam radości z pracy.

Karol Świder nie ukrywa, że praca maszynisty pociągu metra jest takim zawodem, który wyróżnia.



– W Polsce jest nas trzystu. Natomiast czujemy się częścią komunikacyjnej rodziny. Czy my, czy kierowcy autobusów, czy motorniczowie? tramwajów, wszyscy działamy w służbie warszawiakom i wspólnie budujemy wielką sieć komunikacyjną.

Obecnie swoje doświadczenie wykorzystuje, szkoląc przyszłych maszynistów. To zupełnie nowe możliwości, ale dające ogromne zadowolenie, że jego wiedza pozwala młodszym kolegom i koleżankom zdobyć zawód i umiejętności, które wykorzystywane są, jak żartuje, w tunelu. Czas trwania kursu na maszynistę metra trwa około pięciu, sześciu miesięcy. Wiadomo, że każdy potrzebuje innego czasu na to, żeby poczuć się gotowym do prowadzenia pociągu w metrze, co za każdym razem weryfikuje egzamin. Zresztą maszyniści doszkalają się co jakiś czas. 

– To są kontrolne egzaminy, żeby sprawdzić, czy w dalszym ciągu odpowiednio wykonujemy obowiązujące nas procedury. Ma to niebagatelne znaczenie z punktu widzenia bezpieczeństwa pasażerów – przypomina Karol Świder. Podobnie kiedy wprowadzany jest nowy tabor, koniecznie należy teoretycznie i praktycznie zaznajomić się z nową technologią.

– Za każdym razem gdy są otwierane nowe stacje wtedy cały ten proces jazd próbnych, technicznych, poznawanie nowych kombinacji torów odstawczych, innowacyjnych rozwiązań jest czymś ekscytującym.

A skoro mowa o stacjach, to czy ma pan swoja ulubioną?

 – Oczywiście.



Którą?



Plac Wilsona. Ma taki piękny owalny, podświetlany element na kopule. W zależności od pory dnia, kopuła świeci na czerwono, fioletowo, niebiesko lub zielono. Za każdym razem robi to na mnie pozytywne wrażenie. I kiedy siedzę w kabinie sterowniczej i wtedy, kiedy jeżdżę metrem prywatnie. Czyli każdego dnia.  

Gotowy na nowe? Pracuj z nami.

O pracy u nas

Nasz zespół

Kamil Bober

W Metrze Warszawskim jest możliwość rozwoju i awansu, czego jestem doskonałym przykładem.

Kamil Bober

Zastępca Kierownika Działu Remontów

Marzanna Budna

Metro Warszawskie jest godne polecenia. Mnie pozwoliło uwierzyć w siebie.

Marzanna Budna

Specjalista Biura Kontroli Wewnętrznej

Jarosław Gutkowski

Wszystkie wagony, które jeżdżą w metrze przeglądałem. Chyba w każdym coś robiłem. Mam satysfakcję, że również dzięki mnie jest bezpiecznie.

Jarosław Gutkowski

Mechanik Taboru

Klaudia Iwaszek

Jestem sobie sama szefem. Podejmuję decyzję błyskawicznie i odpowiedzialnie. To dodaje mi pewności siebie.

Klaudia Iwaszek

Maszynista Pociągu Metra

Karol Świder

Praca maszynisty pociągu metra jest zawodem, który wyróżnia. Przecież w Polsce jest nas tylko trzystu.

Karol Świder

Inspektor ds. maszynistów

Marta Czajka

Doceniam to, że w Metrze Warszawskim mam stabilność zatrudnienia.

Marta Czajka

Starszy Wartownik Straż Metra Warszawskiego

Wojciech Dudek

Stałe zatrudnienie i stabilizacja są bardzo ważne. W Metrze Warszawskim, przez trzydzieści lat nigdy mi tego nie zabrakło.

Wojciech Dudek

Mistrz Pogotowia Technicznego

Ewelina Groszkowska

Lubię to miejsce. Mam tu już wielu przyjaciół. Byłoby mi ciężko teraz zdecydować się na jakąś zmianę.

Ewelina Groszkowska

Dyżurny Ruchu i Stacji